En resdag i kaos

Hejsvejs på er!

Just nu befinner jag mig i skidorten Saas-fee i Schweiz. Mer än det tänker jag inte förklara, för nu ska jag nämligen försöka berätta om resdagen utan att texten ska bli 10 kilometer lång.

Resdagen (igår) började kl 5 på morgonen. Jag och Jonna hade sovit på Clarion på Arlanda, så vi klev upp och käkade världens godaste frukost innan vi gick för att checka in bagaget (en stor resväska, en fullpackad pjäxbag och ett skidfodral, det tar ett tag och kräver en del släpande). Utöver det hade jag även ett par pjäxor och en rygga som handbagage. Inne på terminalen mötte vi upp de andra fyra tjejerna och sedan lyfte vårt flyg till Zürich.

Från Zürich skulle vi ta ett tåg till Visp som ligger ca en halvtimme från Saas-fee. Tågtiderna var väldigt oklara, så vi visste inte om vi var stressade för att tåget skulle gå om en kvart eller om vi kunde ta det överdrivet lugnt för att tåget skulle gå om en timme. Men vi gick in på Coop för att handla lite frukter och vatten till att börja med. När jag hade handlat klart gick jag till en informationsdisk för att fråga om tågen, och där fick jag reda på att nästa tåg skulle gå om knappt 10 minuter, och efter det gick nästa tåg om en timme. Jag sprang tillbaka till Coop och frågade de andra om vi ville ta det första tåget, vilket vi gjorde ett snabbt och ogenomtänkt beslut på 3 sekunder om att vi skulle.

Jag, Ida och Evelina sprang och handlade biljetter till alla, Jonna fick uppgiften att börja ta ner bagagen till perrongen och Emelie och Michelle stod i kassakön till Coop. Biljettautomaten var lite oklar och vi lyckades göra fel ett antal gånger innan vi fick hjälp av en som jobbade där. Ida köpte sin biljett och började sedan hjälpa Jonna, Emelie och Michelle som hade börjat ta ner väskorna. Jag köpte biljetter till alla de andra, vilket även det gick bra. Men Evelina fick fel på sitt kort, så jag fick betala även hennes. Superstressad började jag springa bort till de andra medan Evelina väntade på att hennes biljett skulle skrivas ut. Och stressad som hon var lyckades hon sedan springa iväg från automaten i tro om att hon hade biljetten, när hon i själva verket endast hade fått med sig ett kvitto. Som tur var blev hon stoppad av tjejen som jobbade där, annars hade hon behövt köpa en ny (svindyr) biljett på tåget.

Tillslut var vi i alla fall klara med biljetterna och hade då 3 minuter på oss tills tåget kom. När vi kommer fram till väskorna råder det panik bland alla. Hälften hade nämligen råka ta hissen till fel perrong, så det gjorde ju att vi blev ännu mer stressade.

Som tur var hade alla andra tjejerna kunnat skicka ner alla skidor med tränarna, och det var bara jag och Jonna som hade pjäxbag, så det blev ju mindre släpande än det skulle kunna ha blivit.

Hissen var för långsam, så alla packade på sig en orimlig mängd väskor och sprang sedan ner för trappan. Precis när vi kom ner anlände tåget, men oturligt nog hamnade vi vid 1:a-klass-delen där vi tydligen inte fick gå in ALLS, så vi fick fortsätta springa längre bak MED ALLA TUNGA VÄSKOR/RYGGSÄCKAR/LÖSA PJÄXOR/SKIDOR/HANDBAGAGE. Jag lyckades tappa min mobil som landade max 10 cm från perrongkanten utan att märka det, men Michelle plockade upp den som tur var. Åh juste, innan vi sprang ner för trappan tappade jag även min plånbok (men det märkte jag ju, så det räknas ju nästan inte, sånt händer väl alltid).

Det var trångt precis vid dörrarna på tåget, så vi var tvungna att sprida ut oss i par och hamnade därför i 3 olika vagnar. Ingen hade koll på någon, så det var bara att hoppas på att alla lyckades ta sig in på tåget och att alla grejer var med.

Tåget skulle ta 2 timmar och 20 minuter, men efter 2 timmar (när vi nästan var framme) så fick vi reda på att en olycka skett längre fram på spåret, så alla var tvungna att kliva av tåget i Bern. Vi frågade konduktören om hjälp och fick då veta att om vi ville till Visp så skulle vi ta ett tåg till Lausanne och sedan byta. Problemet var bara att tåget skulle gå om 4 minuter, och vi stod på fel perrong. Vi packade då på oss alla grejer och sprang allt vi kunde till den andra perrongen. Jag hade ju ett skidfodral hängande över axel vilket inte underlättade löpningen. På vägen till perrongen lyckades jag nämligen smälla till ett antal personer med mina super-g skidor, hehe. Det var nog inte så uppskattat…

Precis när vi kommer fram till den nya perrongen lämnar tåget. VI MISSAR DET ALLTSÅ MED CA 10 SEKUNDER!! Och enligt den information vi hade fått skulle vi då behöva vänta 3 timmar!!!! Men denna gången hade vi faktiskt lite tur. Vi får nämligen reda på (av ett par andra tågresande svenskar) att det tåget skulle ha tagit oss 4 timmar. Jag har aldrig varit så lycklig över att ha missat ett tåg kan jag berätta!!

Efter allt detta så hade vi faktiskt lite tur. Vi tog ett tåg till Thun och bytte sedan där till ett tåg till Visp. I Visp blev vi hämtade av Erika och Matias, och nu är vi som sagt framme här i Saas-fee!!

Idag blev skidåkningen tyvärr inställt pga dåligt underlag, men det ser bra ut inför resten av veckan. Så vi är supertaggade!

Hoppas att ni förstod något av min oklara berättelse från gårdagens kaos, hehe. Här kommer lite kassa mobilbilder. Ha det bäst!

IMG_4451Dagen innan resdagen käkade jag middag med Emeli på Vezzos innergård i Östersund innan hon skjutsade mig till flygplatsen

IMG_4446En av de godaste hamburgare jag ätit och definitivt de bästa sötpotatis-pommes jag käkat!

IMG_4455Kaoset på perrongen när alla precis hade blivit ombedda att kliva av, och ingen ännu hade koll på vart den skulle

IMG_4462Utsikten från mitt, Jonnas och Michelles hotellrum

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )